06 Mei 2013

Facebook dan Fitnah.

Bismillahirrahmanirrahim,

Bukan kita tak pernah bincang benda ni. Bukannya kita semua tak tahu. Dah lama kita berborak pasal Facebook ni. Kalau tahun 2008 dulu Facebook ni Laman Sosial yang paling top la antara semua. Tapi sekarang dah jadi macam tempat official untuk kita luahkan segala-galanya.

Bukan nak salahkan Facebook. Orang kata "Facebook Yahudi ni lah yang buat kita berpecah". Tapi kalau gunakan untuk berkenalan, bertukar pendapat, menyebarkan dakwah, dan mencari sahabat-sahabat lama yang dah 10 tahun tak jumpa apa salahnya. Yang salahnya cara kita yang guna.

Kadang-kadang aku sendiri tak sedar tengah asyik post pasal politik rupa-rupanya ramai kawan-kawan yang dah lama tak bertegur sapa. Bukan tak nak tegur tapi masing-masing dalam hati ada pendirian. Pendirian yang kadang-kadang sanggup lupakan segala-galanya.

Tapi tak ada hal. Bak kata orang, "Whatever happens in Facebook stays in Facebook". Kira benda kecik je la tu. Lagi bawah dari bertekak mulut. Cuma yang tak bestnya bila tengok fitnah berleluasa hampir setiap saat. Tak tahu dari mana sumber terus disebarkan tanpa berfikir panjang. Daripada sebarkan sesuatu yang kita belum pasti, lagi baik kita nyatakan pendapat peribadi dari diri sendiri. Boleh jugak buat orang berfikir dari buat orang confuse. Tapi kita tak perasan atau buat-buat tak perasan.

Jadi, yang sudah tu sudahlah. Jadikan sebagai sejarah. Tapi sejarah ni selalu berulang. Berkali-kali pulak tu ulang. Apa yang penting kita sentiasa bersama dan ikatan kita bukan senang untuk dipecah seperti yang diura-urakan. Sekali bergabung, satu dunia berselindung. Bersatulah!

 “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan